Sep 6, 2011

Zafran di Raya ketiga-Peristiwa yang tak dapat dilupakan...


Raya tahun ni tak sangka jadi begini..tak taula..dugaan dari Allah rasanya..tetapi apa pun Alhamdulillah..semua dah selesai dan selamat.Syukur Ya Allah..terima kasih menolong hambaMu yang lemah ini..kisahnye bermula begini....

Petang Raya ketiga kami sampai di Batu Kikir.Alhamdulillah selamat sampai.Lepas maghrib mak & ayah mertuaku ajak kami sekeluarga beraya ke rumah Tok Uda kemudian ke rumah Wan a.k.a Onyang Zafran. Sampai rumah Wan kami lepak-lepak..borak-borak sampaila makcik-makcik dan sepupu shafiz balik dari beraya..tepat pukul 11.45 diorang balik..zafran yang tengah dok depan pintu tetiba menangis..terus pergi peluk aku..aku pun tak tau kenapa..rasa pelik..padahal sebelum tu zafran bukan main lagi aktif main bola dengan sepupunya..mmg pelik..terus mak mertua ajak kami balik..mungkin zafran ngantuk agaknye..naik la kereta..dalam kereta dia tidur dengan lenanye..sampai je rumah dia sambung nangis balik...dekat sejam jugakla die nangis...aku pun dh tak tau nk watpe..dah macam-macam shafiz baca..tapi nangis jugak sambil die picit kaki zafran..lepas tu zafran kate kakit....kakit...padahal slow je shafiz picit...pastu shafiz ckp kt mak mertua aku.."mak..ni lain macam mak...panggil jela sape-sape yg leh kite bwak berubat"..terus mak tepon makcik shafiz mintak tolong bawak tempat die pernah berubat...nasib baikla dia tau kt mane tempatnye & nasib baik la ustaz tu ada dan sedang mengubat orang...sampai je makcik ke rumah kami..kami terus pergi dalam pukul 1.15pg rasanya...naik kereta je zafran pun tidur dengan lenanye sampaila di Senaling....tempat kami berubat/Darul Syifaaa....

Sampai je betul-betul depan rumah ustaz tu tetiba ada pesakit tu turun bukak pintu kereta tempat mak mertua aku duduk sambil bercakap "Assalammualaikum makcik...datang sini nk berubat kan?cepat turun!turun!ada ponti***k ikut"..waa..masa tu aku kt sebelah dah dup dap dup dap dh jantung ni..rasa mcm nk tercabut dh..huhuhu..pastu aku ikutla mak aku turun...shafiz kumat kamit bc doa...rupa-rupanye pesakit tu kata "ni kola yg bwak ni" sambil tnjuk kt sepupu shafiz yg baru balik beraya dari Ayer Hitam masa kitorg kt rumah Wan...waaa..(aku tgh tulis ni pun rs serem bila ingt).huhuhuh..

Bile naik rumah tu..aku tgk ramai org tgh dok tgk ustaz tu mengubat pesakit..aku ingt yg trun ke bwah sambut kitorg tu ustaznye..rupanya die mcm tengah dirasuk saka...rupa-rupanye kebanyakan yg dtg tu satu family die nak buang saka...so ustaz tu tumpangkan la kot kt badan orang tu..muda lagi orang nye...aish..ngerinye.....ok..sambung balik cite td..pas kitorg duduk je...pemuda tu scan muke zafran sambil die kata comelnyeee budak ni...mane mak ayah die?die pun tgk aku..waa..cuak gile masa die tgk muke aku...waa..die kate patutla comel...mak ayahnye pun comel...huhu..ms tu zafran tgh tdo dgn nyenyaknye...tak lame tu zafran bgn...nangis..nangis..ustaz tu pun baca la doa smbil sembur air kt zafran sambil suh kitorg suh sapu air kt badan2 die...tangan ..leher..semua2 la...lepas tak lama tu zafran elok..alhamdulillah..tak nangis dah..dh ok...pastu ustaz tu suh amik air 3 plastik die suh mandikan pagi tgh hari petang...die siap bacakan ayat2 quran/doa untuk semua air yg nk dibwak balik kt situ...tp seblm balik tu ustaz tu pnggil shafiz n zafran die kibas sejadah atas kepala diorg smbil baca2 doa...pastu kitorg balik...smpai rumah dlm pkl 3 pg rsnye..huhuhu..letih tak terkata la aku..tp demi zafran aku tak ingt tu semua...aku kesian kt zafran..penat die nangis..letih...

sok pagi nye dalam 5.30pg zafran bangun nangis2 lagi..tp kejap jela...lepas subuh die tidur balik cam biasa...bgn je tgk abis bdan die naik gegata satu badan..seb baik ade amik sirih dr umah ustaz tu yg dh siap dibacakan doa..alahamdulillah..dengan berkat pertolongan Allah..gatal2 badan zafran dh ilang menjelang petang..malam tu kurang aktif sikit plus demam..esoknya..alhamdulillah..syukur...dh makin aktif dh nak main..alhamdulillah terima kasih Ya Allah dengan pertolongan Mu...

Sebagai kesimpulan, bolehla dijelaskan disini..cheewah mcm wat karangan laks..tak yahla bwak budak-budak kecik raya tengah2 malam..bawala raya siang-siang..hihi..malam2 budak kene tido..hihihi..kedua sebelum pergi mana amal2 kan baca doa apa yang patut..semoga sentiasa dilindungi...apa-apa pun yg terjadi buat pengajaran bagi kami...walaupun sehari..amat seksa sekali rasanye tgk anak nangis aje.....huhuhu...begitula ceritanya di Raya Ketiga Zafran....

Sekian..terima kasih..hee..=)

2 comments:

HEMY on September 7, 2011 at 1:32 PM said...

dem...pontianak ikut plak...bapak ah..mmg seremmm

zurainah on September 7, 2011 at 3:23 PM said...

tau takpe..first time pengalaman cmni..selama ni tgk dlm tv je tgk org berubat..kali ni realnyeee..aduh..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Part Of Memoirs Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by web hosting